Symphoniker Hamburg / Chamber Concert
Prokofiev / Cassadó / Piazzolla
Der Wunsch klingt vermessen: Ein Damen-Streichtrio aus Fernost (Japan, Taiwan, China) versammelt sich eines schönen Vormittags in einem der schönsten Häuser der Metropole Hamburg und hat einen schwedischen Weltpianisten eingeladen, um mit ihm gemeinsam die erlesensten kammermusikalischen Perlen aus russischer, spanischer, argentinischer, polnischer und thüringischer Feder zu Gehör zu bringen … Was für ein Glück das Publikum doch haben kann!
Mit der Suite aus Prokofjews wohl meistbewunderter Partitur »Romeo und Julia« geht es mitten ins volltönende Register der Viola. Das Arrangement des berühmten Bratschers Wadim Borisowski entstand mit Erlaubnis des Komponisten und reizt die ganze Klangfarbenpalette und die Bogentechniken des Instruments voll aus: Flageolett-Passagen, atemberaubendes Staccato, doppelte und sogar dreifache Saiten.
Ein virtuoses, schelmisch-exotisches Paradestück für das Cello ist der »Danse du diable vert« von Gaspar Cassadó, Wunderkind aus Barcelona, Student bei Casals, de Falla, Ravel, weltweit konzertierender Cellist; manch ein Cellotalent mag ihn noch als Professor an der Kölner Musikhochschule kennengelernt haben. Sein »grüner Teufel« ist im Tanz vollends vom Rhythmus besessen, beherrscht aber auch märchenhaft-romantische Verführungskünste und jazzige Harmonien.
Nach Piazzollas »Le Grand Tango«, mit dem ihm 1982 einer der prägnantesten Geniestreiche des Tango Nuevo gelang (aus der Taufe gehoben von Mstislaw Rostropowitsch), kommt nun auch die Geige ins Spiel und singt Rachmaninows berühmte »Vocalise« nicht minder sehnsüchtig-schön als seinerzeit Antonina Neschdanowa, Sopran-Diva am Bolschoi, für die Rachmaninow die 14 Lieder op. 34 komponiert hat. Mit der Polonaise op. 4 aus der Feder des jungen »polnischen Paganini« Henryk Wieniawski darf die Violine schließlich auch ihr ganzes virtuoses Profil präsentieren, bevor sich die drei Streicherinnen der Symphoniker Hamburg im Arrangement von Dmitri Sitkowetski mit Bachs Goldberg-Variationen »Denen Liebhabern zur Gemüths-Ergetzung« aufs Allerschönste empfehlen.
Performers
Satoko Koike violin
Hsiang-Hsiang Tsai viola
Li Li violoncello
Per Rundberg piano
Programme
Sergej Prokofjew
Suite No. 1 from »Romeo and Juliiet«, Op. 64a
Gaspar Cassadó
Danse du diable vert / Tanz des grünen Teufels für Violoncello und Klavier
Astor Piazzolla
Le Grand Tango
Sergej Rachmaninow
Vocalise / from: 14 Songs, Op. 34
Henryk Wieniawski
Polonaise D-Dur op. 4
Johann Sebastian Bach
Aria and a set of 30 variations / Clavier Übung IV, BWV 988 »Goldberg Variations«
Promoter: Symphoniker Hamburg
Location
:
Laeiszhalle
Kleiner Saal
Chamber music series, lieder recitals, children's concerts and jazz events seem to be made for the Recital Hall of the Laeiszhalle, which can accommodate up to 640 guests. (Please note: The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.)
-
Cloakrooms
Strollers, prams, wheeled walkers, walking-stick umbrellas, bags sized A3 (42 cm x 30 cm) or above, sport bags, backpacks and luggage must be checked in at the cloakroom.
Jackets and handbags may be taken into the hall.
-
Toilet Facilities
Facilities for guests of the Recital Hall are located to the right of the hall entrance. Barrier-free toilets are also available.
-
Getting here & parking
Laeiszhalle Hamburg
Johannes-Brahms-Platz
20355 HamburgThe Laeiszhalle can be easily reached by bus, underground and bicycle.
The nearest stops include:
Underground line U2: Gänsemarkt / Messehallen
Underground line U1: Stephansplatz
Bus 3, X35, 112: Johannes-Brahms-Platz
Bus X3: U Gänsemarkt (Valentinskamp)
Bus 4, 5, 109: StephansplatzStadtRAD (public city bicycle) station: Sievekingplatz / Gorch-Fock-Wall
There are bicycle stands available in front of the Laeiszhalle.Gänsemarkt multistorey car park: Dammtorwall / Welckerstrasse
Rate per hour or part thereof: €4.50
Night rate (18:00–06:00): maximum €11
24-hour rate: maximum €30Please note: There are several construction sites in the immediate vicinity of the Laeiszhalle which may make it difficult to get to the concert. Please therefore plan enough time for your journey to the concert.
-
Laeiszhalle is not at the Elbphilharmonie
The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.
-
Arrival time
We suggest visitors arrive at the Laeiszhalle main entrance not later than 30 minutes before the start of the concert or event. Late seating is not guaranteed and latecomers may not be admitted to the concert hall.
The entrance of the Recital Hall is located on Gorch-Fock-Wall.
Admission times Grand Hall and Recital Hall:
Events without pre-concert talk:
Foyer: 60 minutes before the start of the event
Hall: 30 minutes before the start of the eventEvents with pre-concert talk:
Foyer: 90 minutes before the start of the event
Hall: 15 minutes before the start of the talkIf a pre-concert talk is offered for this event, it is noted above under PROGRAMME.
-
Accessibility
All halls and spaces are accessible for visitors with disabilities. More information at www.elbphilharmonie.de/en/accessibility.
-
Photography and video recordings
Photography is permitted at the Laeiszhalle for private purposes only. Please respect the privacy of other visitors and help ensure an undisturbed concert experience for all guests and artists. Employees and artists may not be photographed.
Photography, audio or video recordings of concerts and events are strictly prohibited.
Event-related video recordings or photographs for editorial or commercial purposes must be authorised by the Press Office of the Elbphilharmonie and Laeiszhalle.

Saved Events
Login required. If you do not have an Elbphilharmonie customer account, registering is quick and easy.