Strollers, prams, wheeled walkers, walking-stick umbrellas, bags sized A3 (42 cm x 30 cm) or above, sport bags, backpacks and luggage must be checked in at the cloakroom.
Jackets and handbags may be taken into the hall.
Beethoven IV
»Das muss man öfter hören« war die einhellige Meinung der Kritiker zu allen drei Werken, die das Belcea Quartet am vierten Abend ihrer sechsteiligen Gesamtaufführung aller Beethoven-Quartette spielt. Hört man da nun volle Begeisterung oder allgemeine Verunsicherung heraus? Ganz gewiss beides! Bereits das Eröffnungswerk des Abends, das entgegen seiner Nummerierung nicht das erste, sondern laut der erhaltenen Skizzen vermutlich das dritte von Beethoven komponierte Quartett ist, stieß an die Grenzen der damaligen Konventionen. Es forderte sowohl Hörer als auch Spieler heraus, war »schwer auszuführen und keineswegs populair«, wie die Allgemeine Musikalische Zeitung nach einer Testaufführung im privaten Kreis schrieb. Ebenso verhielt es sich mit dem Quartett op. 59/3, das »jeden gebildeten Musikfreund gewinnen« müsse. Schon die langsame Einleitung, die jedem verminderten Septakkord einen weiteren unaufgelösten Akkord folgen lässt, brach mit den Hörgewohnheiten des Publikums. Als »ungewöhnlich, überraschend und originell, aber auch fremdartig« bezeichnete die Allgemeine Musikalische Zeitung schließlich das Quartett op. 132. Ungewöhnliche Tonartkonstellationen und die krassen Erweiterungen der gängigen Formen wie etwa des Sonatenhauptsatzes überforderten und faszinierten die Kritiker gleichermaßen. Die Musiker des Belcea Quartet zeigen an diesem Abend, wie Beethoven seine eigenen Errungenschaften in der Komposition von Quartetten immer neu übertroffen und damit sein Publikum wieder und wieder verblüfft hat.
Belcea Quartet
Corina Belcea violin
Axel Schacher violin
Krzysztof Chorzelski viola
Antoine Lederlin violoncello
Ludwig van Beethoven
Streichquartett F-Dur op. 18/1
Streichquartett C-Dur op. 59/3
Streichquartett a-Moll op. 132
Zugabe:
Benjamin Britten
Streichquartett Nr. 3 op. 94
Langsamer Satz
Promoter: HamburgMusik gGmbH
In Kooperation mit der Hamburgischen Vereinigung von Freunden der Kammermusik
Chamber music series, lieder recitals, children's concerts and jazz events seem to be made for the Recital Hall of the Laeiszhalle, which can accommodate up to 640 guests. (Please note: The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.)
Strollers, prams, wheeled walkers, walking-stick umbrellas, bags sized A3 (42 cm x 30 cm) or above, sport bags, backpacks and luggage must be checked in at the cloakroom.
Jackets and handbags may be taken into the hall.
Facilities for guests of the Recital Hall are located to the right of the hall entrance. Barrier-free toilets are also available.
Laeiszhalle Hamburg
Johannes-Brahms-Platz
20355 Hamburg
The Laeiszhalle can be easily reached by bus, underground and bicycle.
The nearest stops include:
Underground line U2: Gänsemarkt / Messehallen
Underground line U1: Stephansplatz
Bus 3, X35, 112: Johannes-Brahms-Platz
Bus X3: U Gänsemarkt (Valentinskamp)
Bus 4, 5, 109: Stephansplatz
StadtRAD (public city bicycle) station: Sievekingplatz / Gorch-Fock-Wall
There are bicycle stands available in front of the Laeiszhalle.
Gänsemarkt multistorey car park: Dammtorwall / Welckerstrasse
Rate per hour or part thereof: €4.50
Night rate (18:00–06:00): maximum €11
24-hour rate: maximum €30
Please note: There are several construction sites in the immediate vicinity of the Laeiszhalle which may make it difficult to get to the concert. Please therefore plan enough time for your journey to the concert.
The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.
We suggest visitors arrive at the Laeiszhalle main entrance not later than 30 minutes before the start of the concert or event. Late seating is not guaranteed and latecomers may not be admitted to the concert hall.
The entrance of the Recital Hall is located on Gorch-Fock-Wall.
Admission times Grand Hall and Recital Hall:
Events without pre-concert talk:
Foyer: 60 minutes before the start of the event
Hall: 30 minutes before the start of the event
Events with pre-concert talk:
Foyer: 90 minutes before the start of the event
Hall: 15 minutes before the start of the talk
If a pre-concert talk is offered for this event, it is noted above under PROGRAMME.
All halls and spaces are accessible for visitors with disabilities. More information at www.elbphilharmonie.de/en/accessibility.
Photography is permitted at the Laeiszhalle for private purposes only. Please respect the privacy of other visitors and help ensure an undisturbed concert experience for all guests and artists. Employees and artists may not be photographed.
Photography, audio or video recordings of concerts and events are strictly prohibited.
Event-related video recordings or photographs for editorial or commercial purposes must be authorised by the Press Office of the Elbphilharmonie and Laeiszhalle.
Saved Events
Login required. If you do not have an Elbphilharmonie customer account, registering is quick and easy.