Symphoniker Hamburg / Renaud Capuçon / Han-Na Chang
Weber / Mendelssohn Bartholdy / Brahms
Ach, der deutsche Wald! Der schwarze, schweigende, lichte, tausendfach besungen, beschrieben, gemalt, gedichtet, durchwandert und gepriesen, poetisches Idealbild für alle Gute, Heimliche, Unheimliche, Beschützende, Bedrohliche. Tiecks Waldeinsamkeit, Eichendorffs andächtger Aufenthalt, Idylle, Vogelkonzertsaal, Hörnerklang: Webers »Freischütz«! Sinnbild der deutschen Romantik, der Wald als Reich der Geister, Zauber und Märchen, mit der Verführung eines jungen Mannes durch das Böse und der Erlösung durch das Opfer einer hingebungsvollen Frau. Eine Ouvertüre in 3D, alles ist greifbar, leitmotivisch vorgeformt. Der vielleicht strahlendste C-Dur-Akkord der Opernhistorie, ein Kabinettstück für Dirigent:innen. Am 13. Mai 1820 vermeldet Weber im Tagebuch: »Ouverture der Jägersbraut [so der ursprüngliche Titel] vollendet und somit die ganze Oper. Gott sei gelobt und ihm allein die Ehre.« Freilich geht’s aber auch mit dem Teufel zu in der Geschichte.
Im Finale von Mendelssohn Bartholdys unsterblich schönem Violinkonzert e-Moll an Wälder zu denken ist insofern eine echte Empfehlung, als sich mit Feen, Irrlichtern und herzensguten Gnomen vergleichsweise harmlose Wesen darin tummeln. Komponiert zwischen 1838 und 1844 für seinen Freund Ferdinand David, Konzertmeister des Leipziger Gewandhausorchesters, sollte es wunschgemäß ein brillantes Stück (»stilo moltissimo concertantissimo«) werden. Mendelssohn Bartholdy witzelte zurück, der gesamte erste Einsatz des Solisten werde aus einem einzigen hohen E bestehen. Am Ende waren die beiden gebürtigen Hamburger überaus glücklich mit dem Ergebnis.
Brahms verheimlichte seine Vierte Sinfonie zunächst tapfer bis in den engsten Freundeskreis hinein. Als die Sinfonie im August 1885 fertig war, konnte er allerdings nicht mehr an sich halten: »Ein paar Entr’actes aber liegen da – was man so zusammen gewöhnlich eine Sinfonie nennt«, erfuhr Hans von Bülow, dessen famoses Meininger Hoforchester Brahms für die Uraufführung auserkoren hatte. Am 25. Oktober 1885 stand Brahms im Meininger Hoftheater selbst am Pult – zum ersten und einzigen Mal bei einer seiner Sinfonien.
Performers
Symphoniker Hamburg
Renaud Capuçon violin
conductor Han-Na Chang
Programme
Carl Maria von Weber
Ouvertüre zu »Der Freischütz« op. 77
Felix Mendelssohn Bartholdy
Concerto for Violin and Orchestra in E minor, Op. 64
– Interval –
Johannes Brahms
Symphony No. 4 in E minor, Op. 98
Pre-Concert Talk
(in German)
18:00 / Laeiszhalle, Studio E
Subscription
Symphoniker Hamburg / Large Subscription Package
Symphoniker Hamburg / Small Subscription Package
Promoter: Symphoniker Hamburg
Location
:
Laeiszhalle
Großer Saal
Since 1908, the Laeiszhalle has been a meeting place for Hamburg's musical life. The neo-baroque Laeiszhalle Grand Hall accommodates over 2,000 guests. (Please note: The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.)
-
Cloakrooms
Strollers, prams, wheeled walkers, walking-stick umbrellas, bags sized A3 (42 cm x 30 cm) or above, sport bags, backpacks and luggage must be checked in at the cloakroom.
Jackets and handbags may be taken into the hall.
-
Toilet Facilities
Facilities for ladies are located behind the cloakrooms on all floors. Facilities for gentlemen can be found on the landing between the floors, also located behind the cloakrooms.
A fully accessible toilet for persons with mobility disabilities is located behind the cloakroom on the ground floor (Parkett links).
-
Getting here & parking
Laeiszhalle Hamburg
Johannes-Brahms-Platz
20355 HamburgThe Laeiszhalle can be easily reached by bus, underground and bicycle.
The nearest stops include:
Underground line U2: Gänsemarkt / Messehallen
Underground line U1: Stephansplatz
Bus 3, X35, 112: Johannes-Brahms-Platz
Bus X3: U Gänsemarkt (Valentinskamp)
Bus 4, 5, 109: StephansplatzStadtRAD (public city bicycle) station: Sievekingplatz / Gorch-Fock-Wall
There are bicycle stands available in front of the Laeiszhalle.Gänsemarkt multistorey car park: Dammtorwall / Welckerstrasse
Rate per hour or part thereof: €4.50
Night rate (18:00–06:00): maximum €11
24-hour rate: maximum €30Please note: There are several construction sites in the immediate vicinity of the Laeiszhalle which may make it difficult to get to the concert. Please therefore plan enough time for your journey to the concert.
-
Laeiszhalle is not at the Elbphilharmonie
The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.
-
Arrival time
We suggest visitors arrive at the Laeiszhalle main entrance not later than 30 minutes before the start of the concert or event. Late seating is not guaranteed and latecomers may not be admitted to the concert hall.
The entrance of the Recital Hall is located on Gorch-Fock-Wall.
Admission times Grand Hall and Recital Hall:
Events without pre-concert talk:
Foyer: 60 minutes before the start of the event
Hall: 30 minutes before the start of the eventEvents with pre-concert talk:
Foyer: 90 minutes before the start of the event
Hall: 15 minutes before the start of the talkIf a pre-concert talk is offered for this event, it is noted above under PROGRAMME.
-
Accessibility
All halls and spaces are accessible for visitors with disabilities. More information at www.elbphilharmonie.de/en/accessibility.
-
Photography and video recordings
Photography is permitted at the Laeiszhalle for private purposes only. Please respect the privacy of other visitors and help ensure an undisturbed concert experience for all guests and artists. Employees and artists may not be photographed.
Photography, audio or video recordings of concerts and events are strictly prohibited.
Event-related video recordings or photographs for editorial or commercial purposes must be authorised by the Press Office of the Elbphilharmonie and Laeiszhalle.
Saved
Login required. If you do not have an Elbphilharmonie customer account, registering is quick and easy.