Symphoniker Hamburg / Adrian Iliescu / Nil Venditti
Shaw / Walton / Mendelssohn Bartholdy
Das zweite VielHarmonie-Konzert der Symphoniker Hamburg wird seinem Namen gerecht werden, denn es wird viel Harmonie zu entdecken geben. Als der Komponistin Caroline Shaw 2013 der Pulitzerpreis für Musik zuerkannt wurde, war sie nicht nur eine von wenigen Frauen, sondern mit ihren damals gerade 30 Jahren auch noch die jüngste jemals ausgezeichnete Gewinnerin. Ihr »Entr’acte« verfasste sie als gewitzte Reaktion auf eine Hörerfahrung des letzten von Haydn vollendeten Quartetts ursprünglich auch für Quartett, doch adaptierte sie das Werk 2014 in der hier zu hörenden Fassung für Streichorchester.
William Waltons Violinkonzert wurde im Dezember 1939 von Jascha Heifetz uraufgeführt, der das Werk beauftragt hatte und dem es auch gewidmet ist. Der englische Komponist revidierte es dann 1944. Das Konzert wird mit dem langsamsten Satz eröffnet, dessen erstes Thema mit »sognando« (träumend) bezeichnet ist. Im zweiten Satz, presto, erzählt eine Tarantella von einem Erlebnis Waltons während der Komposition 1938, als er nämlich im italienischen Ravello tatsächlich von einer Tarantel gebissen wurde. Er selbst nennt diese Passage lächelnd »ziemlich gaga, kann ich sagen, und von zweifelhaftem Anstand«. Der Rondo-Finalsatz führt schließlich romantisch-expressive Ausdruckskraft und brillante Virtuosität zum Höhepunkt.
Felix Mendelssohn Bartholdys Vierte Sinfonie, die »Italienische«, entstand 1833 und summiert seine mehrmonatige Italienreise, die ihn mit Anfang zwanzig unter anderem nach Florenz, Mailand, Venedig, Rom und Neapel führte. Der Kopfsatz der Sinfonie quillt über vor leichter Fröhlichkeit und führt von den kurzen Seitenthemen immer wieder zum heiter-spritzigen Hauptthema zurück. Auf dem Weg nach Italien besuchte der Komponist zum dritten Mal Goethe in Weimar, las während seiner Tour dessen »Italienische Reise« und war im Frühjahr 1832 von einer doppelten Todesnachricht erschüttert: dem Ableben des Dichterfürsten sowie seines eigenen Lehrers und Mentors Carl Friedrich Zelter. Der zweite Satz erzählt in einem kantablen Trauermarsch von Tod und Verlust, während das Menuett des dritten wieder die Sonne in A-Dur scheinen lässt. Besonders überschwänglich ist das Presto-Rondo des Finalsatzes gestaltet: Mendelssohn Bartholdy klassifiziert es als »Saltarello«, als schnellen Hüpftanz, der seit dem 14. Jahrhundert in Italien belegt ist und den der Komponist selbst während des rauschenden Karnevals in Rom erlebt hat.
Performers
Symphoniker Hamburg
Adrian Iliescu violin
conductor Nil Venditti
Programme
Caroline Shaw
Entr’acte
William Walton
Violinkonzert
Felix Mendelssohn Bartholdy
Symphony No. 4 in A major, Op. 90 »Italian«
Pre-Concert Talk
(in German)
18:30 / Laeiszhalle, Studio E
Subscription
Symphoniker Hamburg / VielHarmonie Subscription
Symphoniker Hamburg / Combi-VH-MM Subscription
Promoter: Symphoniker Hamburg
Location
:
Laeiszhalle
Großer Saal
Since 1908, the Laeiszhalle has been a meeting place for Hamburg's musical life. The neo-baroque Laeiszhalle Grand Hall accommodates over 2,000 guests. (Please note: The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.)
-
Cloakrooms
Strollers, prams, wheeled walkers, walking-stick umbrellas, bags sized A3 (42 cm x 30 cm) or above, sport bags, backpacks and luggage must be checked in at the cloakroom.
Jackets and handbags may be taken into the hall.
-
Toilet Facilities
Facilities for ladies are located behind the cloakrooms on all floors. Facilities for gentlemen can be found on the landing between the floors, also located behind the cloakrooms.
A fully accessible toilet for persons with mobility disabilities is located behind the cloakroom on the ground floor (Parkett links).
-
Getting here & parking
Laeiszhalle Hamburg
Johannes-Brahms-Platz
20355 HamburgThe Laeiszhalle can be easily reached by bus, underground and bicycle.
The nearest stops include:
Underground line U2: Gänsemarkt / Messehallen
Underground line U1: Stephansplatz
Bus 3, X35, 112: Johannes-Brahms-Platz
Bus X3: U Gänsemarkt (Valentinskamp)
Bus 4, 5, 109: StephansplatzStadtRAD (public city bicycle) station: Sievekingplatz / Gorch-Fock-Wall
There are bicycle stands available in front of the Laeiszhalle.Gänsemarkt multistorey car park: Dammtorwall / Welckerstrasse
Rate per hour or part thereof: €4.50
Night rate (18:00–06:00): maximum €11
24-hour rate: maximum €30Please note: There are several construction sites in the immediate vicinity of the Laeiszhalle which may make it difficult to get to the concert. Please therefore plan enough time for your journey to the concert.
-
Laeiszhalle is not at the Elbphilharmonie
The Laeiszhalle is a separate concert hall located three kilometres away from the Elbphilharmonie.
-
Arrival time
We suggest visitors arrive at the Laeiszhalle main entrance not later than 30 minutes before the start of the concert or event. Late seating is not guaranteed and latecomers may not be admitted to the concert hall.
The entrance of the Recital Hall is located on Gorch-Fock-Wall.
Admission times Grand Hall and Recital Hall:
Events without pre-concert talk:
Foyer: 60 minutes before the start of the event
Hall: 30 minutes before the start of the eventEvents with pre-concert talk:
Foyer: 90 minutes before the start of the event
Hall: 15 minutes before the start of the talkIf a pre-concert talk is offered for this event, it is noted above under PROGRAMME.
-
Accessibility
All halls and spaces are accessible for visitors with disabilities. More information at www.elbphilharmonie.de/en/accessibility.
-
Photography and video recordings
Photography is permitted at the Laeiszhalle for private purposes only. Please respect the privacy of other visitors and help ensure an undisturbed concert experience for all guests and artists. Employees and artists may not be photographed.
Photography, audio or video recordings of concerts and events are strictly prohibited.
Event-related video recordings or photographs for editorial or commercial purposes must be authorised by the Press Office of the Elbphilharmonie and Laeiszhalle.
Saved
Login required. If you do not have an Elbphilharmonie customer account, registering is quick and easy.