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The Elbphilharmonie Organ

Two films explain all about the king of instruments, the pipe organ, in the Elbphilharmonie.

There’s nothing this organ can’t do!

Organistin Iveta Apkalna / Organist Iveta Apkalna

Mozart called it »the king of instruments«: the pipe organ. The Elbphilharmonie organ measures 15 x 15 metres and weighs 25 tons; 45 organ builders spent 25,000 man-hours constructing it. A majestic musical instrument, brought to life in the Organ Workshop Philipp Klais in Bonn, Germany.

Iveta Apkalna

Tuning the Organ

Like any instrument, the organ needs tuning before it can first be played. But where guitarists just turn six tuning pegs, and a trumpeter pushes the slide to and fro for a moment, tuning an organ properly calls for a whole team of experts. The new organ in the Elbphilharmonie has no fewer than 4,765 pipes, and thousands of adjustments and a lot of perseverance is needed until each individual pipe sounds just the way in the Grand Hall that organ builder Philipp Klais intended it to.

It took three months to set the instrument up in the Elbphilharmonie Grand Hall. And even once all the pipes were in place and working properly, the organ builders’ labours weren't over: there followed another three months of voicing work, where every individual pipe was checked once more and its sound meticulously adjusted to fit the surroundings.

Philipp C.A. Klais

Elbphilharmonie organist, Iveta Apkalna, believes that all the fine-tuning paid off: »There’s nothing this organ can’t do! It sounds warm and round, with lots of beautiful key tones that come from all over, and from the depths. This sound embraces the audience!«

An exciting hall requires an equally exciting organ!

Orgelbauer Philipp Klais / Organ builder Philipp Klais

You can feel this organ in your bones. As soon as the instrument is switched on, you can feel it breathing, how it braces its muscles and gets ready to fill the hall with music.

Thomas Cornelius, organist and composer

The key tones embrace the hall like froth and warm the ears.

Iveta Apkalna

Mini Pipe Organ Encyclopaedia

Abstrakte: Schmale Holzleiste, die den Tastendruck zu den Ventilen der Orgel überträgt
Fernwerk: Pfeifen, die sich fern von der eigentlichen Orgel befinden – im Falle der Elbphilharmonie-Orgel im Reflektor über der Bühne – und für besondere Klangeffekte sorgen
Manuale: Die „Klaviaturen“ der Orgel; meist versetzt übereinander angeordnet
Pedale: Mit den Füßen zu spielende Tastatur; historisch meist für Basstöne genutzt
Prinzipale: Die wichtigsten Orgelregister, die den Kernbestand jeder Orgel bilden
Prospekt: Sichtbare Frontseite der Orgel
Register: Pfeifen gleicher Klangfarbe, vom Organisten gezielt wählbar
Schwellwerk: Teilwerk der Orgel; traditionell ein Holzkasten, dessen Vorderseite sich öffnen und schließen lässt, um die Lautstärke zu regulieren
Traktur: Gesamtes Übertragungssystem vom Spieltisch bis zu den Ventilen der Pfeifen; mechanisch, pneumatisch oder elektrisch
Werke: Verschiedene Baugruppen der Orgel, meist gegliedert nach Pfeifentyp
Wind: Luft, die beim Spielen durch die Orgel strömt
Windlade: Verteilt den Wind auf Pfeifen gleicher Tonhöhe

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